Det finnes et hav av bedrifter der ute, og mange leverer udifferensierte og like produkter. Dersom man har en bedrift som kan gjenkjenne seg i utsagnet ovenfor, er det desto viktigere å profilere bedriften sin, slik at den blir oppfattet som unik og spiller på sine unike konkurransefordeler.
Dersom man har en ny bedrift, og ikke allerede har en veletablert bedriftskultur og identitet, er det viktig å bli kjent med seg selv og bedriften, og definere hvem man er, hva man står for og ikke minst hva man leverer, som ikke konkurrentene leverer. Deretter, så inkorporerer men disse funnene inn i sin kommunikative og grafiske profil.
Dersom bedriften din også trenger hjelp med å definere sin identitet og finne en kommunikasjonsstil, så er det såklart noe profilerings-ekspertene hos Viken Kommunikasjon AS kan hjelpe deg med! Når identiteten er veldefinert og man er kjent med hvordan man ønsker å fremstå, er det viktig å bygge sin grafiske profil rundt dette.
Spill på din egen identitet
Når man er sikker på sin egen identitet, kan man kommunisere dette gjennom grafisk profileringsmateriell som skilter, bannere, roll-ups, bilfoliering, visittkort med mer. Dette gjør at potensielle kunder raskt etablerer en visuell-forbindelse til selskapet. Når en slik forbindelse er etablert, vil vedkommende være bedre disponert for å gjenkjenne bedriften gjennom dens markedsførings- og profileringsmateriell og ikke minst huske bedriften når personen det angår trenger relevante tjenester eller produkter.
Skill deg ut blant mengden
Med en unik grafisk identitet, kan man benytte den på tvers av plattformer, medier og lokasjoner. Man kan etablere en visuell grafisk rød tråd som strekker seg fra fysiske lokaler til sosiale medier, nettside og til visittkortet sitt.
Med en velformulert grafisk identitet, er det lett å profilere seg grafisk. Særlig hvis man står overfor mange konkurrenter som også er tilstede i sitt nærområde, eller på relevante kanaler på nett, er det svært viktig å ha på plass grafiske og kommunikative elementer som er unikt for bedriften og speiler dens visjon, kultur og identitet på en god måte.
Representerer deg på events, boder og messer
Når man har etablert en unik grafisk identitet, kan man benytte denne på tvers av mange flater og eksponere den i vidt forskjellige sammenhenger. Særlig på begivenheter, boder og messer, er det svært viktig å skape en unik visuell profil som tiltrekker potensielle kunder, og som signaliserer til omverden det som gjør bedriften unik.
Med en sterk og synlig visuell profil, er det også lettere å profilere seg videre når en potensiell kunder etterhvert skal utvikle en kunderelasjon med bedriften. I denne prosessen, er det svært viktig at alt profileringsmateriell har et gjenkjennbart grafisk uttrykk.
Svært ofte tar det tid til bedriftsnavnet er memorisert hos potensielle kunder, da er det desto videre at de har andre elementer de knytter til bedriften, som gjør at de husker dere og klarer å finne dere blant konkurrentene.
En unik font, fargekombinasjon i logo og profileringsmateriell, kan bidra til at den potensielle kunden gjenkjenner bedriften når vedkommende leter blant de forskjellige aktørene.
Skap et hyggelig og unikt lokale
Et område der profilering er svært viktig, er utvilsomt hos sine fysiske lokaler. Det er tross alt her man tar imot nye potensielle kunder og etablerer nye kundeforhold. Av den grunn, er det svært viktig å sørge for at lokalene er utsmykket med profileringsmateriell som gjenspeiler bedriften på en god måte og sørger for å skape et sterkt og godt inntrykk på den besøkende. Dette inntrykket utgjør ofte utgangspunktet for en styrkning av kunderelasjonene.
I disse tider, blir det stadig viktigere å ha en digital tilstedeværelse, og det er ofte på nettsiden at den potensielle kunden først blir eksponert overfor bedriften. Ettersom at nettsiden er et viktig verktøy for kunderekruttering, er det svært viktig å ha en gjennomtenkt og god grafisk profil her også, i form av et bra webdesign.
Med dyktige profileringseksperter på laget, så vil fysiske profileringsmateriell og webdesignet gjenspeiler hverandre og etablere en rød tråd slik at potensielle kunder forstår at det er en klar sammenheng og at det er snakk om den samme bedriften.