Interiørdesign er et spennende fagområde som mange benytter seg av. Om det så skal være utformingen av inneområde i en privatbolig, på et kontor, butikk eller for et event, så er interiørdesign med på å sette prikken over i-en, og skape et hyggelig og trivelig område.
I dette innlegget skal vi i Icesoft, med hjelp fra ekspertene i interiørdesign hos byrået Marketin, innledningsvis forklare litt om hva interiørdesign er. Deretter skal vi vise til hvorfor interiørdesign for mange bedrifter er et viktig satsningsområde, og ikke minst hvorfor det bør bli det for andre bedrifter. Og sist men ikke minst, skal vi vise til hvilke bedrifter som særlig kan dra nytte av å ha et gjennomtenkt design.
Hva er interiørdesign?
Interiørdesign er et fagområde som i bunn og grunn handler om å forbedre interiører, altså det som er på innsiden av et bygg, for å skape et mer estetisk vakkert og trivelig område å være i.
Interiørdesign er et anerkjent fagområde, og interiørdesignere har som regel høyere utdanning innenfor blant annet interiør. I Norge kan dette fagområde blant annet studeres ved Høyskolen i Kristiania og Norsk interiørskole.
Interiørdesign er et voksende fagområde, og bruken av interiørkonsulenter har skutt i været de siste årene. Statistikk fra det statlige australske nettsiden joboutlook viser blant annet at antall interiørdesignere i Australia har vokst fra 7,800 i 2014 til 9,200 2019, og at dette fagområde er i sterk vekst.
Denne trenden er synlig i mange sterke internasjonale markeder, også her hjemme i Norge. I seksjonen nedenfor, kan du lese litt om hvorfor dette fagområde er i sterk vekst, og ikke minst hvorfor bedrifter bør benytte seg av interiørdesignere.
Hvorfor er interiørdesign et viktig satsningsområde for en bedrift?
Interiørdesign er et viktig satsningsområde, og kan være svært gunstig for en stor andel bedrifter. Dette er fordi at et godt interiør kan medbringe svært mange gode fordeler til bedriften, kundene og omsetningen til bedriften.
Det er mange grunner til at interiørdesign bør satses sterkt på av bedrifter, i hvert fall når man tar høyde for at prisen man benytter på interiør og designeren, faktisk ofte tilbakebetales mange ganger av de positive effektene interiører fører til.
En svært positiv effekt som et flott interiørdesign kan føre til, er blant annet et godt og sunt inneklima. Ved å skape gjennomtenkte rom for de ansatte, der det er rikelig med luft, planter, lys og sunne og ikke-helseskadelige materialer og maling, vil de ansatte ofte få mer overskudd, bli blidere og dermed bli mer effektive arbeidere. Videre, så kan et godt interiør og inneklima også føre til høyere jobbtilfredshet, noe som kan bidra til større jobbengasjement og bedre produktivitet. Noe som igjen er positivt for bedriften og dens omsetning. “The institute for research in Construction” som holder til i Ottawa i Canada, har gjennomført et anerkjent studie som er blitt hyppig sitert. Dette studiet finner en klar og tydelig positiv korrelasjon på et sunt og godt inneklima og jobbtilfredshet.
I tillegg til økt jobbtilfredshet, så vil et godt inneklima og ikke minst et stilig og godt interiørdesign også kunne vise frem bedriften fra en god side til kunder og besøkende.
For hvilke typer bedrifter kan det være en særlig gunstig satsning?
Interiørdesign er et godt satsningsområde for bedrifter som har fysiske lokaler med ansatte, eller for lokaler der det drives hotell- og butikkvirksomhet, samt servering.
Ved å engasjere interiørdesignere som også har en god forståelse for menneskelig psykologi, markedsføring og forbrukeratferd, kan man optimalisere lokalet sitt for å øke salg, og ikke minst skape et hyggelig og trivelig sted der kunder ønsker å ferdes.
Interiørdesign for blant annet retail, faller ofte under kategorien retail design, og benytter interiørdesign som en del av et større fagområde som også tar for seg markedsføring, industrielt design og forbrukeratferd til en større grad enn konvensjonell interiørdesign.
Som dette innlegget har vist til, kan man høste fruktene av et godt interiørdesign på mange måter. Bedre jobb tilfredshet blant ansatte, et mer optimalisert rom for kommersiell aktivitet og trivsel for kunder, og ikke minst å kunne minst kunne benytte lokalene sine til markedsføring i form av å ha et flott og representativt sted der kunder ønsker å ferdes, er noen av de effektene som interiørdesign kan medføre.