En del av Marketin AS

Netthandel – relevant også for tradisjonelle kategorier som bildeler

I 2023 er netthandel helt dominerende innenfor relativt mange kategorier og bransjer. Det fører åpenbart også til at markedsføringen hovedsakelig leveres i digital form, noe som påvirker både produsenter og forhandlere i markedet. Selv litt mer «trauste» produktkategorier, som for eksempel ulike verktøy, maskiner og bildeler, beveger seg nå også i større grad mot digital distribusjon.

Fordeler med netthandel av bildeler

Hvis vi ser nærmere på produktkategorien bildeler, vil det åpenbart være mange fordeler ved netthandel. Når du handler BMW-bildeler eller bildeler til andre merker på nett, er det enklere å sammenligne ulike alternativer og priser. Det betyr at du for eksempel kan sammenligne brukte deler med såkalte originaldeler og deler som er identiske med de som er levert av produsenten.

Dessuten er utvalget av deler selvfølgelig større på nett, særlig sammenlignet med lokale bilopphuggere og forhandlere av bildeler. De store merkene har for så vidt godt utbygget reservedelskapasitet, men den er ofte forbeholdt merkeverkstedene.

Frittstående verksteder og mekanikere

Når det gjelder bildeler, vil enkelheten ved netthandel noen ganger kompliseres av selve jobben som skal gjøres med delene. Denne utfordringen er ikke unik for bildeler, men den kan få særlig store utslag i denne bransjen.

  • Merkeverksteder vil som regel ikke benytte deler som du har kjøpt selv. Det er viktig å være klar over dette før du handler deler og/eller velger verksted.
  • Frittstående verksteder vil være mer åpne for bruk av andre deler, men det er viktig å avklare dette på forhånd.
  • Hvis du kan «skru selv», eller har bekjente med de nødvendige ferdighetene, er det selvfølgelig den aller rimeligste løsningen.

Hele bilbransjen er preget av store endringer, ikke minst når det gjelder salgskanaler, forhandlernettverk, service og support. Det vil sannsynligvis også skje mye på området reservedeler og andre bildeler i tiden fremover, med enda mer fokus på netthandel og digital distribusjon. Det er noe mange bileiere vil kunne nyte godt av.

Share the Post:

Related Posts

E-post markedsføring: Lovverk og beste praksis i Norge

E-post markedsføring er et kraftfullt verktøy for bedrifter, men det er viktig å følge gjeldende lover og regler. I denne omfattende guiden ser vi nærmere på lovverket rundt e-post markedsføring i Norge, samt hvordan du kan implementere effektive og lovlige strategier for din virksomhet.

Les artikkel

Produktmarkedsføring: Den komplette guiden til suksess i dagens marked

Produktmarkedsføring er en essensiell del av enhver bedrifts suksess. I denne omfattende guiden utforsker vi hvordan du kan skape effektive markedsføringsstrategier som driver salg og bygger merkevarelojalitet. Fra grunnleggende prinsipper til avanserte teknikker – her får du alt du trenger å vite for å lykkes med din produktmarkedsføring.

Les artikkel

Hvordan lage en annonse som engasjerer og selger

Å lage en effektiv annonse krever mer enn bare kreativitet – det handler om strategisk tenkning, målrettet kommunikasjon og forståelse av målgruppen din. I denne omfattende guiden lærer du alt du trenger å vite om hvordan lage en annonse som faktisk fungerer.

Les artikkel