- Godt etablert | 70+ kunder | Garantert fornøyd | sponset innhold

Direkte vs Organisk Trafikk – Den Ultimate Guiden

I en alder av store data er det viktigere enn noensinne å kunne skille mellom ulike typer nettstedstrafikk og hvor den kommer fra. Tross alt er ikke all trafikk skapt like.

En måte å tenke på det er når det gjelder kvalitet vs. kvantitet. Det handler ikke bare om å få mye trafikk til nettstedet ditt; det handler om å få riktig type trafikk.

I dagens datadrevne verden er det viktigere enn noen gang å forstå forskjellen mellom forskjellige typer nettstedstrafikk og hvor den kommer fra. Og hvis Du kjører Google Analytics for virksomheten din, vil du se at direkte og organisk trafikk er kildene på toppnivå som har ytterligere underinndelinger av hentet trafikk.

I denne artikkelen vil vi snakke om Alt Fra Direkte Vs Organisk Trafikk, fra å forstå hvert konsept og bygge opp til forskjellene deres.

Kategorisering Av Nettstedstrafikk

Nettstedstrafikk er livsnerven i enhver online virksomhet. I de mest enkle termer refererer nettstedstrafikk til antall besøkende som besøker et nettsted. Det uttrykkes vanligvis som antall besøkende per måned eller dag.

Google Analytics kategoriserer trafikkilder på nettstedet på mange måter, men de 3 beste er direkte, organiske og henvisninger.

Direkte trafikk genereres når noen skriver INN NETTADRESSEN til nettstedet ditt i nettleseren eller klikker på et bokmerke de har lagret. Selv om det er mer enn bare en definisjon.

Organisk trafikk kommer fra folk som finner nettstedet ditt gjennom en søkemotor-enten fordi de har skrevet inn nettstedets navn i søkefeltet, eller klikket på en lenke til nettstedet ditt som vises i søkeresultatene.

Henvisninger er besøk som kommer til nettstedet ditt etter å ha klikket på en lenke fra et annet nettsted. Dette kan være en lenke fra sosiale medier, et annet blogginnlegg eller et nyhetsbrev på e-post.

Hver av disse trafikktypene er verdifulle på sin egen måte, og å forstå forskjellen kan hjelpe deg med å spore suksessen til nettstedet ditt bedre.

Forstå Trafikkildene Dine Bedre

Å vite hvor de besøkende kommer fra vil hjelpe deg med å målrette markedsføringsinnsatsen bedre og sikre at nettstedet ditt blir sett av de som mest sannsynlig vil være interessert i det du har å si.

Det er flere måter å spore trafikk på nettstedet, og de fleste webhotelltjenester tilbyr en eller annen form for statistikk. Disse kan være nyttige, men de kan også være forvirrende. Hvis du ikke er sikker på hvordan du skal tolke dataene, er det mange online ressurser som kan hjelpe.

Start med et analyseverktøy som Google Analytics eller andre tilpassede verktøy for å forstå hvor trafikken på nettstedet ditt kommer fra, og skreddersy den deretter for å øke din online tilstedeværelse.

1. Direkte Trafikk

Når du hører begrepet «direkte trafikk», refererer det til besøk på nettstedet ditt som kommer direkte til nettstedet ditt uten å komme fra en annen kilde. Med andre ord, noen har nettopp skrevet INN NETTADRESSEN din i nettleseren og landet på nettstedet ditt.

Dette er i motsetning til andre trafikkilder, som henvisninger (kommer fra et annet nettsted fordi de leser om deg der) eller sosiale medier (kommer fra en sosial plattform Som Facebook eller Twitter).

2. Organisk Trafikk

Organisk søketrafikk er nettrafikken som kommer til nettstedet ditt som et resultat av ubetalte eller gratis søkeresultater. Med andre ord, organisk trafikk er trafikken du ikke trenger å betale for. Dette kan inkludere trafikk fra søkemotorer, som Google, Yahoo og Bing.

Det er ingen tvil om at organisk trafikk ved hjelp av SEO (Search Engine Optimization) kan være en lønnsom strategi for å få flere besøkende fra et søkeresultat til nettstedet ditt.

3. Henvisning Trafikk

Henvisningstrafikk oppstår når brukere klikker på en lenke fra et annet nettsted som fører til siden din. Det kan være en verdifull kilde for besøkende på nettstedet, siden det vanligvis indikerer at brukeren fant nettstedet ditt gjennom en pålitelig kilde.

I tillegg kan henvisningstrafikk ofte være av høy kvalitet, ettersom brukere som tar seg tid til å klikke på en lenke, vanligvis er interessert i innholdet de finner på nettstedet ditt.

4. Betalt annonsering (betalt media og betalt søk) trafikk

Betalt søketrafikk er en trafikkkilde til nettstedet som kommer fra klikk på annonser plassert på en søkemotorresultatside (SERP). Annonsene plasseres vanligvis over eller til høyre for de organiske (ikke-betalte) søkeresultatene. En betalt søkekampanje kan være en effektiv måte å lede målrettet trafikk med høy intensjon til nettstedet ditt.

Betalt medietrafikk er all nettstedtrafikk som er et resultat av en betalt annonse. Dette kan inkludere trafikk fra søkemotorbannere, visningsannonser, sosiale medier-annonser og e-postmarkedsføringskampanjer. Den betalte medietrafikken anses vanligvis for å være mer verdifull enn organisk eller direkte trafikk siden det er mer sannsynlig at den resulterer i en konvertering. Google-annonsering er den beste måten å generere trafikk og øke salget på.

5. Sosial trafikk

Sosiale medietrafikk er trafikken som kommer til nettstedet ditt fra sosiale medieplattformer. Dette kan inkludere trafikk fra folk som deler innholdet ditt på sosiale medier, klikker på lenker til nettstedet ditt fra sosiale medier, eller til og med bare kommer over profilen din på en sosial medieplattform og bestemmer seg for å besøke nettstedet ditt.

Trafikk i sosiale medier anses generelt for å være trafikk av høy kvalitet fordi det er folk som allerede er interessert i det du gjør eller hva du har å si.

6. E-posttrafikk

E-posttrafikk refererer til antall besøkende som kommer til et nettsted etter å ha klikket på en lenke i en e-post. E-post er en av de mest populære måtene å dele lenker til nettsteder på, så det er ikke overraskende at det kan være en betydelig kilde til nettstedstrafikk.

Faktisk, data Fra Pew Research Center viser at e-post er den nest vanligste måten folk finner ut om nye nettsteder, etter søkemotorer.

Bortsett fra de ovennevnte underkategoriene av nettrafikk, er det Den Andre delen som inkluderer trafikkilder som internett ikke er i stand til å tydelig kategorisere.

Nå som du er kjent med hvor nettrafikken din kommer fra, la oss gå videre til å diskutere organisk og direkte trafikk, våre to hovedkomponenter i artikkelen.

Alt Du Trenger Å Vite Om Organisk Trafikk

Som nevnt før, er organisk trafikk ganske enkelt trafikken som kommer til nettstedet ditt fra organiske, eller naturlige, søkeresultater. Med andre ord, det er trafikken du ikke trenger å betale for.

Organisk trafikk består av personer og besøkende som finner nettstedet ditt gjennom søk på søkemotorer som Google, Yahoo! eller Bing. Når folk skriver inn et søk relatert til det du tilbyr på nettstedet ditt, vises nettstedet ditt som et resultat på søkemotorresultatsidene (SERPs).

Hvorfor er organisk trafikk så gunstig for en bedrift?

Organisk trafikk kan være svært fordelaktig for en bedrift fordi den er svært målrettet. Brukere som finner nettstedet ditt gjennom en søkemotor, er allerede interessert i det du har å tilby, så det er mer sannsynlig at de foretar et kjøp eller foretar en annen ønsket handling.

I tillegg har organisk trafikk generelt en høyere konverteringsfrekvens enn andre typer trafikk, så det kan direkte påvirke bunnlinjen. Ved å investere i søkemotoroptimalisering og generere organisk trafikk, kan du høste en rekke fordeler for virksomheten din.

Hvordan genererer du mer organisk trafikk?

For at nettstedet ditt skal vises som et resultat av relevante søk, må det være riktig indeksert av søkemotorens edderkopproboter som gjennomsøker nettet og legger til nye nettsteder og sider i indeksen deres.

Du kan optimalisere nettstedet ditt for søkemotorer ved å bruke søkeord og søkeordsetninger gjennom innholdet på nettstedet, titler, beskrivelser og koder. Du kan også sende inn nettstedskartet til de store søkemotorene for å hjelpe dem med å indeksere nettstedet ditt raskere og spore organisk trafikk som er resultatet av innsatsen din.

Ved å optimalisere nettstedet ditt og nettinnholdet for søkemotorene og drive organisk trafikk til nettstedet ditt, kan du øke sjansene dine for å få flere besøkende på nettstedet og generere flere potensielle salg og salg.

Alt du trenger å vite om direkte trafikk

Direkte trafikk er definert som trafikk som kommer til nettstedet ditt uten å komme fra et annet nettsted. Med andre ord, det er trafikk som kommer til nettstedet ditt ved å skrive inn nettadressen din i nettleseren deres, eller ved å klikke på et bokmerke.

Det inkluderer også trafikk som kommer til nettstedet ditt fra e-postlenker og innlegg på sosiale medier. Selv om besøkende med direkte trafikk kan komme fra en rekke kilder, er det ofte vanskelig å spore den eksakte kilden til trafikken.

Som et resultat blir direkte trafikk ofte referert til som «mørk» eller «mystisk» trafikk.

Hva gjør direkte trafikkkilder så usikre?

I motsetning til henvisning eller sosial trafikk, som kommer fra klikk på lenker til nettstedet ditt fra andre nettsteder, er direkte trafikk alle besøk som kommer direkte til nettstedet ditt uten å komme fra en annen kilde.

Dette kan bety å skrive inn nettadressen din direkte, klikke på et bokmerke eller til og med bare skrive inn et relatert søkeord. Fordi det ikke er noen klar kilde for denne trafikken, kan det være vanskelig å vite hvor den kommer fra eller hvordan man sporer den.

Så, hva skiller direkte og organisk trafikk?

Foruten de åpenbare forskjellene som er vist ovenfor, som å ha mer kontroll og innflytelse over markedsføringsresultatene, påliteligheten eller den målrettede naturen, koker det hele ned til brukerens hensikt.

Tenk på dette eksemplet, for det første.

Du ønsker å kjøpe en kosmetisk gjenstand. Nå er det et merke du stoler på fremfor alt, så du bestemmer deg for å gå på nettet og søke etter XYZ.com og foreta kjøpet. Dette er en kilde til klassisk direktetrafikk.

Hvis du ikke er sikker på hvor du skal kjøpe den nevnte kosmetiske gjenstanden fra, ender du opp med å skrive «beste kosmetikkbutikk i nærheten av meg» eller noe relatert og velge blant de beste resultatene. Nå er dette en kilde til organisk søk.

Hvis du ser nøye etter, handler det om hva kunden ønsker fra søkeresultatet på nettet, og dermed deres hensikt.

For hver markedsfører er det å vite forskjellen mellom direkte og organisk trafikk nøkkelen til å effektivisere markedsføringsstrategien. Forhåpentligvis vil denne guiden hjelpe deg med eventuelle tvil om disipliner av web-trafikk og få deg flytte mot en bedre markedsføringsplan.

Share the Post:

Related Posts