10 tips for å markedsføre sin egen bedrift

Har du en bedrift eller prosjekt, men sliter med markedsføringen? Da kan dette innlegget være til god hjelp. I dette innlegget får du 10 gode tips til gratis og rimelige markedsføringstiltak du kan implementere helt på egenhånd!

Markedsføring illustrasjon, lær deg hvordan du skal markedsføre din bedrift

1. Det er bedre å være stor i et lite marked, enn liten i et stort marked

Den største tabben, som mange gründere og daglige ledere begår, er å satse for bredt for tidlig. Til tross for ny teknologi og endeløse markedsføringsmuligheter, så er konkurransen innenfor de fleste markeder beinhard. Derfor er det viktig å finne sin nisje, altså litt eget lille hjørne av markedet, som man jobber mot å få en god markedsandel i. Det er først når man har en god markedsandel og inntjening i et lite nisjemarked, at man skal vurdere å ekspandere.

Nærmest ingen bedrifter som i dag har enorme markedsandeler på tvers av forskjellige segmenter, begynte med å satse bredt. La oss ta Facebook og Amazon som eksempler. Facebook begynte som et sosialt medie kun for en klasse, før den utvidet til et universitet og deretter til alle universiteter i USA, et land og videre ut i verden.

Amazon hadde en lignende strategi, og begynte med å selge bøker på nett, noe som var nytt og absolutt et lite nisjemarked i USA. Deretter, begynte Amazon å ekspandere til leker, og videre til andre typer produkter.

Ved å først satse smalt, kan man bruke hver eneste markedsføringskrone mer effektivt og på mer effektive kampanjer, som er målrettet mot en liten gruppe mennesker med veldefinerte likhetstrekk. Det er først når man har et veletablert og en god markedsandel i et lite marked, at man skal begynne å utvide. Du finner flere fagartikler på Marketin.no om du ønsker å lese mer om dette tema.

2. Bruk sosiale medier, men bruk det riktig

illustrasjon av sosiale medier, bruk sosiale medier for din markedsføring

Sosiale medier er en stor ressurs når det benyttes riktig. Men dersom man bruker det feil, så kan det potensielt uføre mer skade enn nytte.

Å bruke sosiale medier feil, kan være å ha en inaktiv side der nærmest ingenting publiseres. Dette kan gi potensielle kunder en følelse om at deres tilstedeværelse på sosiale medier kun ble opprettet grunnet at det er det riktige å gjøre, eller at det hele er falskt. Det verste som kan hende, er at potensielle kunder agerer mot bedriftens side, uten å få noe svar tilbake. Det er en potensiell oppskrift på svært dårlig omtale og misfornøyde kunder.

For å bruke sosiale medier riktig, så er det svært viktig å publisere med jevne mellomrom. Gi potensielle kunder en følelse om at dere er årvåkne, tilstede og med kunden i deres daglige liv. Bruk gjerne verktøy som SEMRush eller hootsuite for å kunne administrere bedriftens tilstedeværelse på sosiale medier, på en best mulig måte.

Med slike verktøy, kan man på forhånd sette opp innlegg som automatisk publiseres ved ønskede tidspunkt, og man kan håndtere alle sine sosiale medier fra et sentralt sted. Husk også å besvare meldinger i sosiale medier fra kunder raskt under bedriftens åpningstider. Aldri la det gå mer enn et par timer før de får et svar under deres arbeidstid.

3. Ads og betalt synlighet i Google og sosiale medier

Å reklamere gjennom Google, Facebook/ Instagram og Linkedin-plattformene kan være svært lønnsomt dersom det gjøres riktig.

Når man markedsfører seg gjennom betalt synlighet i form av reklame og annonser, er det svært viktig å ha kontroll på tallene. Man må hele tiden vite sin CAC (customer acquisition cost), CLV og konverteringsrate. Dersom man ikke har dette på plass, kan man fort ende opp med å tape penger.

I praksis handler dette simpelthen om å vite hvor mye man betaler for å få en kunde til sin tjeneste og hvor mye penger man kan forvente å tjene på den ene kunden. CLV-CAC bidrar til å øke dekningsbidraget sitt, og vil gi en kortsiktig positiv kontantstrøm, og en langsiktig netto positiv kontantstrøm omregnet til nåverdi, så tilsier all økonomisk fornuft at man bør fortsette med annonseringstiltakene.

Dersom man driver en nettbutikk, kan det vært lurt å sjekke ut mulighetene for å få produktene sine synlig på Facebook shopping og Google shopping.

4. Google min bedrift, lurt og gratis

En person bruker Google på mobilen sin, bruk Google Min bedrift når du markedsfører

Google min bedrift er et supert markedsføringsverktøy som alle bedrifter bør benytte seg av. Google min bedrift er helt gratis, og gjør at man kan oppføre bedriften sin med tilhørende adresse, og når personer i nærheten gjør søk som er relevant for egen bransje og produkter/ tjenester som tilbys, så vil man ha gode forutsetninger for å dukke opp på både Google sitt kart, og i søkeresultatene.

På bildet, kan du se hvordan de lokale resultatene blir seende ut når man søker etter en “baker” mens man er i Ski og har aktivert posisjonering hos Google. Dette er viktig for å oppnå god SEO (søkemotoroptimalisering).

Det er svært viktig å holde profilen sin oppdatert, og fylle på med produkter/ tjenester og relevant informasjon som kan være nyttig for potensielle kunder. For å ha gode forutsetninger for å synes, bør man være nærme den geografiske posisjonen til kunden og ha en god poengscore fra kundeanmeldelser. For å oppnå sistnevnte, er det viktig å drive god kundeservice, være behjelpelig og føre gode produkter/ tjenester. Les mer om Teknisk-SEO her

5. Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering, også kjent som SEO fra den engelske betegnelsen “Search Engine Optimization”, handler om tiltak man kan gjøre i og utenfor sin egen nettside, for å ha best mulig forutsetninger for å havne høyt oppe i Google sine søkeresultater.

Mer spesifikt, så handler SEO om å rangere i de organiske søkeresultatene, som er naturlige resultater som ikke kan påvirkes av annonser. En vellykket SEO satsning kan føre til at nettsiden din får flere tusen besøkende i måneden, og dersom du i tillegg klarer å ha en god konverteringsrate, kan dette bety flere hundre kunder i måneden.

SEO er et eget fagområde, og man må forvente å sette av flere dager, hvis ikke uker, på å lære seg SEO og iverksette målrettede tiltak. YouTube videoer er et bra utgangspunkt for å lære seg det grunnleggende om SEO.

Med en velutviklet nettside, har man også automatisk gode forutsetninger for å oppnå greie SEO-resultater.

Les mer om SEO fra SEO-byrået Marketin.no i Oslo her.

6. Bransje- og lokalaviser er din beste venn

Illustrasjon av en avis, bruk lokale aviser som en bra markedsføringsstrategi

Man har ikke råd til å overse gratis markedsføringskanaler når man er i en startfase, og behøver å nå ut til potensielle kunder.

Derfor, er bransje- og lokalaviser en super potensiell markedsføringskanal. Lokalaviser har ofte lite å skrive om, og derfor er en nyhetshistorie om en nyoppstartet lokal bedrift ofte et ettertraktet innslag. Med andre ord kan man raskt få synlighet og en nyhetshistorie om sin egen bedrift, helt kostnadsfritt!

Ta kontakt, og tilby de en nyhetshistorie som du tror de kan ha interesse av å skrive om.

7. Kompromissløs kundeoppfølging og -service.

Med endeløse salgskanaler og tilbydere både nasjonalt og internasjonalt, som kjemper om de samme kundene, er det viktig å gi kundene en god opplevelse.

For å kunne yte en god kundeservice, er det utrolig viktig å være tilstede der kundene ønsker å holde kontakten. Å kun ha et kontaktskjema og en e-post adresse tilgjengelig på sin nettside er ikke bra nok lenger for kunder på 20-tallet i det tjueførste århundre.

Tilby kundene en live-chat service, gjerne ved å integrere Facebook chat på sin egen nettside. Vær tilgjengelig på chat, sms og telefon under bedriftens ordinære åpningstider, og la det aldri gå mer enn et par minutter, maksimalt en time eller to, før kunder får svar og hjelp under åpningstider.

Dersom du ikke er rask på tråden, så står konkurrenten din klar til å hjelpe kunden din raskt og effektivt.

8. Registrer deg på sammenligningstjenester og bedriftsregistre

Jo flere plattformer og kanaler dine kunder kan finne deg og bedriften, desto bedre er det. Derfor bør du benytte deg av muligheten til å oppføre bedriften din på diverse sammenligningstjenester som prisjakt.no og kelkoo.no dersom du fører et produkt, og justeat.no og foodora.no hvis du driver en restaurant eller cafe.

I tillegg til plattformer der kunder kan foreta kjøp, eller finne dine produkter mot et lite gebyr, så finnes det også gratis bedriftsregistre der man kan oppføre bedriften sin. Her er et par:

Cyclex og Purehelp

Dersom du blir oppringt av internettopplysning, 1881.no eller andre opplysningssider, så bør du styre langt unna. Dette er bortkastede penger, som svært sjeldent fører til et eneste ekstra salg. Benytt deg kun av opplysningssider som lar det oppføre bedriften din kostnadsfritt.

9. Finn det som gjør deg og bedriften unik, og formidle det

For å skille seg ut blant mengden, så er det svært viktig å finne ut hva som gjør deg og bedriften din unik, og deretter jobbe mot å formidle deres unike konkurransefortrinn/ USP (unique selling proposition) gjennom markedsføring og profilering.

Et unikt konkurransefortrinn kan være deres nådeløse fokus på kundeservice og å gjøre enhver kunde fornøyd, at dere har de laveste prisene, at deres produkter er av den høyeste kvaliteten, eller at dere sitter på et unikt og innovativt produkt.

Prøv å vær så spesifikk som mulig, og ikke sats på å kommunisere at dere er overlegne på alt, ettersom denne løgnen fort eksponeres og kan skade deres omdømme. Husk også at nettsiden din må være god på unik kommunikasjon, så må en nettside også være responsiv.

10. Belønn lojalitet

Lojale kunder er de mest verdifulle. Det er fordi at de foretrekker din bedrift og dine produkter grunnet at de verdsetter attributtene du/ dere tilfører produktet/ tjenesten og livet til vedkommende det angår.

Lojale kunder bør derfor tas vare på, og de bør pleies og få ekstra god behandling slik at de føler seg godt ivaretatt, og vil fortsette å benytte dine produkter/ tjenester, også i fremtiden.

For å ivare kundene på en best mulig måte, så er det viktig å gi kunder, og da særlig gjengangerne en personlig og hyggelig opplevelse som er skreddersydd deres behov, ønsker og person.

For å kunne oppfølge kunder på en best mulig måte, bør man ha et CRM (Customer Relationship Management)- program/ system. I et slikt system/ program, kan man oppføre litt kort informasjon om hver kunde, og evnt hva de verdsetter.

Etterhvert som en kunde har brukt tjenesten/ kjøpt produktene dine flere ganger, kan det være lurt å vise at man setter pris på kunderelasjonen ved å gi vedkommende et spesielt skreddersydd tilbud på noe personen verdsetter.

Å henvende seg til kunder ved deres navn er også bevist å produsere gode emosjoner hos vedkommende, og gir en mer personlig og hyggelig kundeopplevelse. Videre, så kan det også i noen tilfeller være lurt med også mer generelle former for lojalitetsprogrammer.

Lykke til med markedsføringen

Share the Post:

Related Posts