Sliter du med å komme i gang med markedsføringen? Les disse tipsene

Mange bedriftseiere og grundere sliter med å komme i gang med markedsføringen av sin bedrift.

Dersom du kjenner deg igjen i dette, så er det ingen grunn for å fortvile. Vi i Icesoft, har fått med oss markedsførings-ekspertene hos Viken Kommunikasjon for å lage dette innlegget. Formålet til dette innlegget, er å komme med tips og råd til hvordan man kommer i gang med markedsføringen.

Det er et kjent fenomen at det dessverre ikke alltid holder å være flink med det man driver med.

Man må også ha markedsføringstiltak på plass, slik at man kan kommunisere sine unike konkurransefordeler, altså det som gjør bedriften unik, og hvorfor

dere mener at kundene bør benytte dere fremfor konkurrenter.

Det er utrolig viktig med bra markedsføring, les denne artikkelen så vet du hvordan du skal utføre bra markedsføring

Markedsføring trenger ikke å koste skjorta

Mange grundere som driver og eier mindre selskaper, som fortsatt er i oppstartsfasen, har det for seg at konkrete markedsføringstiltak er noe som er dyrt, og kun er forbeholdt de store og tunge aktørene på markedet. Selv om dette stemmer til en viss grad når det kommer til markedsføring og annonsering på tradisjonelle kanaler som TV, Radio og riksaviser, er det kommer mange smarte og rimeligere alternativer.

Internett og sosiale medier, har utvilsomt vært en stor og ettertraktet gave for mindre bedrifter. For et relativt lite budsjett kan man komme i gang med solide og gjennomtenkte markedsføringstiltak som kan bidra til å gi bedriften ønsket avkastning.

Med sosiale medier og digital markedsføring som SEO, kan man i mange tilfeller markedsføre seg helt kostnadsfritt. Særlig på sosiale medier, så kan man dra nytte av jungelparagrafen, eller WOM (Word Of Mouth) på engelsk. Når man først har kommet i gang med salg, og har hatt et par fornøyde kunder, så kan man ofte dra nytte av positiv omtale og vennenettverk.

Bruk digitale verktøy smart

Det finnes en rekke flotte gratis – og kostnadseffektive og rimelige verktøy ute på internett, som enhver bedrift bør benytte seg av. Vi skal vise frem de vi mener det er viktigst å komme i gang med, og fortelle litt om hvordan man kan benytte disse verktøyene på en effektiv måte.

Google min bedrift

søkemotor illustrasjon, Google min bedrift

Google min bedrift er et gratis og helt formidabelt markedsføringsverktøy, som alle bedrifter bør benytte seg av. Ved å registrere bedriften sin på Google min bedrift, fylle ut informasjon og oppgi hvor de fysiske lokalene ligger (evnt huset sitt hvis man ikke har lokaler), så kan man dukke opp lettere i Google søk og på Google sin egen populære karttjeneste.

Med Google min bedrift, så blir man vist frem i søkeresultatene til Google når det blir gjort søk etter varer, tjenester og nisjer som er relevante til sin egen bedrift. I motsetning til mer tradisjonelle søkeresultater, så vises man i søkeresultatene i en egen boks hos potensielle kunder, når de befinner seg i nærheten av der bedriften holder til.

Så dersom det blir gjort et søk etter «Bakeri» mens en kunde befinner seg i Moss, og bedriften er registrert på Google min bedrift og holder til i Moss, så vises man i resultatene.

For å ha gode forutsetninger for å havne høyere opp i de lokale søkeresultatene, så er det viktig å ha en fullstendig og oppdatert profil, og ikke minst å ha rikelig med positive kundeanmeldelser.

Sosiale Medier

Vi har allerede snakket en del om dette overfor, men kort oppsummert så er det lurt å ha en tilstedeværelse på sosiale medier.

Det er også helt essensielt å være oppdatert, og svare kunder innen maksimalt et par timer på henvendelser innenfor bedriftens åpningstider. Husk også å poste jevnlig, slik at kunder får en følelse av at bedriften er aktiv og blir engasjert.

Instagram er smart for å vise frem stilige bilder og gi små innblikk i bedriften, mens Facebook er smart for å få nye kunder og drive mer tradisjonelle markedsføring, samt for å holde kontakt med kunder gjennom Facebook sin egen chat-tjeneste.

Videre så er Linkedin et svært smart valg for å finne nye medarbeidere, eller for å holde kontakten med andre bedrifter dersom man primært driver B2B salg (Business to business, altså fra bedrift til bedrift)

SEO, søkemotoroptimalisering

SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om å gjøre tiltak som bidrar til å gjøre så man har en bedre forutsetning for å dukke høyere opp i søkeresultatene på Google.

SEO er et bredt tema, og det er mye å ta for seg. Men kort oppsummert, så bør man lage rikelig med innhold og bilder på nettsiden sin som omhandler næringen sin. Videre, så er det viktig å sørge for at viktige, beskrivende og relevante søkeord nevnes på nettsiden. Sist men ikke minst, bør man også få eksterne lenker som peker til nettsiden sin.

For mer informasjon om søkemotoroptimalisering, les her.

SEO illustrasjon, Bruk SEO for markedsføring

Venner og familie er dine beste allierte

I starten, så er det svært viktig å benytte seg av sitt eget sosiale nettverk og bekjentskap. Få venner og familie til å like bedriftens sider i sosiale medier, og invitere sine venner og familiemedlemmer som de tror kan ha interesse av det bedriften driver med.

Å skape positiv omtale, og få ut ordet er svært viktig, og det kan være vanskelig å få dette til i starten med en relativt ukjent bedrift, uten å benytte seg av sitt eget nettverk.

Ikke vær sjenert

Det er svært viktig å ikke være sjenert eller flau når man skal komme i gang med å markedsføre bedriften sin. Man må ofte gjøre en del ting som er litt flaut eller ukomfortabelt, men det hører med.

Om det så er å dele ut flyers på gaten, invitere hele vennelisten sin på Facebook, eller å ta kontakt med tilfeldige mennesker som man ønsker å gjøre om til kunder, så er dette bare noe man er nødt til å gjøre. Dersom man ikke klarer å overkomme denne frykten, kan det være vanskelig å gjøre bedriften sin suksessfull på egenhånd gjennom markedsføring.

Ønsker du hjelp med markedsføringen?

Dersom du synes det er vanskelig, tungvint, tidkrevende eller frustrerende å markedsføre bedriften sin, så finnes det heldigvis markedsførings-eksperter som står klare til å hjelpe til med å gi bedriften din den synligheten du ønsker og fortjener.

Vi i Icesoft anbefaler Viken Kommunikasjon AS. Viken Kommunikasjon er et markedsførings- og kommunikasjonsbyrå som holder til i Fredrikstad. De har hjulpet en rekke bedrifter og foretak, både offentlige og private, med å profilere seg, og bli synlige på nett. Ta kontakt for en uforpliktende prat, der dere kan komme frem til hvordan de kan hjelpe til med å markedsføre bedriften din på en effektiv måte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *