Hvordan starte nettbutikk? Råd & tips og triks for å starte egen nettbutikk

Illustrasjon av en nettbutikk med mange forskjellige funksjoner og animasjonsfigurer, hvordan starte egen nettbutikk, start nettbutikk
Illustrasjon av en nettbutikk med mange forskjellige funksjoner og animasjonsfigurer, hvordan starte egen nettbutikk, start nettbutikk

Ønsker du å starte nettbutikk, eller kanskje forbedre eksisterende? For mange kan denne prosessen være svært overveldende, stressende og ta mye tid og krefter, i hvert fall hvis man ikke har gjennomgått prosessen tidligere.

Nettbutikk-ekspertene hos Viken Kommunikasjon og SEO-ekspertene hos det digitale markedsføringsbyrået Marketin.no har gått sammen for å lage en god oversikt over ting og tang som er viktig å tenkte på. Vi har også gitt noen gode tips og triks som vil kunne hjelpe deg med å oppnå de beste forutsetningene for å ha en suksessfull nettbutikk.

I dette innlegget kan du lese om alt fra forarbeid og selskapsformer til markedsføring og utvelging av nettbutikk-løsninger og annet teknisk.

Innholdsfortegnelse

Forarbeid

Før man setter i gang med å opprette domenenavn og finne en nettbutikk-løsning, så bør man gjøre grundig forarbeid. Forarbeidet er på mange måter grunnmuren videre satsning skal bygges på.

Finn din nisje – Jo mer presist desto bedre!

Internetthandel kan være et tøft marked å penetrere. Derfor er det svært viktig at man velger sin nisje og spissområde med omhu. Da vil man kunne rette alle sine markedsføringsressurser mot å sørge for at man blir synlig på sitt lille hjørne av internettet.

Det er tross alt bedre å være stor og synlig i et lite marked, enn å være helt usynlig i et gigantisk marked. Dette er spesielt svært gjeldende når det kommer til netthandel.

Et tips er å starte så spesifikt og målrettet som mulig, og deretter gå videre til nye markeder etterhvert som man har oppnådd en ønsket posisjon. Amazon er et prakteksempel på dette tipset. Nettgiganten startet først med boksalg, for deretter å utvide til leketøy og etterhvert andre markeder etterhvert som de oppnådde en ønsket posisjon i de tidligere satsningsområdene.

Få på plass distribusjonsløsninger

Til tross for at man selger på nett og mye foregår virtuelt, så er det viktig for enhver nettbutikk som ønsker å bli suksessfull, å ha gode distribusjonsløsninger i den virkelige verden.

Illustrasjonsbilde av distribusjon, trucker og lastebiler som frakter varer til et utsalgssted, distribusjonsløsninger for nettbutikk

Oppretthold en god kommunikasjonslinje med eventuelle leverandører. Hvor raskt kan de produsere nye varer dersom man blir utsolgt? Hvor lang tid tar før man får varene levert, og ikke minst hva er kostnaden?

Når leverandører og frakt til varelageret er på plass, så er det viktig å finne en god frakt-partner som kan levere til kunder.

Noen populære fraktpartnere for å sende innenlands/ i norden:

bring.no – Posten/ bring

postnord.no

helthjem.no

Husk å be om bedriftsavtale. Dersom du forventer å sende en del varer, så er det også fullt mulig å få enda bedre vilkår og priser.

Grunnlegende regnskaps- og økonomi-ferdigheter

Når du har en komplett oversikt over priser på distribusjon, innkjøp, etableringskostnader osv, så er det viktig å sette opp en priskalkyle. En priskalkyle er simpelthen en oversikt som viser hvor mye en vare koster å produsere, selge, og ikke minst hvor mye penger man sitter igjen med ved å selge en vare til en bestemt pris.

Man har to typer kalkyler:

-Bidragskalkyle

Denne kalkylen tar ikke med indirekte kostnader, og er ment for å få en oversikt over hvor 

mye dekningsbidrag man har etter salg av bestemte produkter.

-Selvkostkalkyle

Denne kalkylen tar utgangspunkt i alle de direkte og indirekte kostnadene, både faste og variable, fordelt etter antall enheter man forventer å produsere. Denne kalkylen kan bidra til å gi en god oversikt over de faktiske kostnadene, og hvorvidt man kan oppnå en like god dekningsgrad som ønsket.

Videre, så er det viktig å ha en grunnleggende forståelse for diverse nøkkeltall og ha noen regnskaps- og økonomi-ferdigheter på plass. 

Husk at YouTube og internett forøvrig er enhver Grunder sin beste venn. Dersom man er i tvil rundt noe, og trenger å lære seg noe, så er man aldri lenger enn et søk unna nyvunnet og gratis kunnskap.

Og dersom det ikke er åpenbart, så er det helt nødvendig å ha en profesjonell og godkjent regnskapsfører som kan sjekke gjennom tallene, og bidra med å føre riktige tall i regnskapet.

AS eller enkeltmannsforetak?

Svaret på dette spørsmålet er svært lett. Dersom du ønsker å starte en nettbutikk som skal utvikle seg til å bli mer enn kun en påkostet hobby som ikke fører noe sted, så er det helt nødvendig å registrere et AS. Jo før desto bedre.

Med et enkeltmannsforetak er man personlig ansvarlig overfor leverandører, distribusjonspartnere og kunder. Det vil si at dersom man tabber seg ut, kan man fort ende opp med å gå personlig konkurs. Dersom man tabber seg ut mens man har et AS, så er det selskapet som går konkurs, ikke seg selv.

Et AS kan fort være de beste 30 tusen kronene du har investert. Og husk at kostnaden for å etablere et AS ikke er 30 tusen. Som regel ligger kostnaden på å registrere et AS mellom 5-10 tusen kr. Det gjenstående beløpet, blir låst inne i selskapet som kapital og kan brukes for å kjøpe inn varer og drive selskapet.

Hvilken nettbutikk-løsning/ plattform bør jeg velge?

Et spørsmål mange raskt står overfor under nettbutikk-etablering er hvilken teknisk nettbutikkløsning/ plattform man bør velge. Svaret på dette er svært lett, blant løsningene nevnt under er det kun 2 riktige svar, og de er Magento eller WooCommerce.

Vi har fortsatt valgt å ta med noen andre leverandører/ løsninger nedenfor, og det er kun for å nevne ulemper og eventuelle fordeler med de forskjellige løsningene.

Vix, squarespace, shopify og andre page-buildere

Denne kategorien nettbutikk-løsninger er utvilsomt en man bør styre langt unna. Dette er kategorien av nettbutikk-løsninger som uvitende amatører velger godtroende om at det vil være lett, billig og praktisk, samtidig som det vil kunne gi gode resultater.

Til tross for hva leverandørene lover, så er løsningene middelmådige og dårlige, og grenser mot det elendige. Man gir fra seg alt av kontroll, og binder seg mot månedlige betalingsavtaler der man blir en fange innenfor et låst system hvor man ikke har noen egentlig kontroll over sin egen nettbutikk og løsninger.

Noen av disse leverandørene er bedre enn andre, men det er ikke akkurat så mye av skryte av uansett, ettersom disse kjemper om å være på toppen av sisteplassene. I tillegg til å være lukkede systemer man må betale månedlig for å være en fange i, så er det nærmest umulig å integrere nettbutikkene mot uavhengige tjenester som ikke er eid eller har samarbeid med leverandørene. Dette kan gjøre det vanskelig å drive effektiv markedsføring og selge gjennom det systemet man ønsker.

WooCommerce

WooCommerce er utvilsomt den beste nettbutikk-løsningen for den store majoriteten av selskaper som ønsker å drive med netthandel. WooCommerce har en åpen kildekode, er helt gratis, og er skalerbar opp til et svært høyt nivå. 

WooCommerce er også helt overlegen når det kommer til muligheter for fraktsystemer, betalingsløsninger, integrasjonsløsninger og andre smarte utvidelser.

For SEO og digital markedsføring, så er også WooCommerce sammen med Magento i en helt egen klasse sammenlignet med de som er nevnt ovenfor.

Dersom man ikke er teknologisk kyndig, og ikke har 2 uker til rådighet for å se på YouTube læringsvideoer om WooCommerce og WordPress, og lese opp og ned på nettet, så bør man betale en ekspert for å sette det opp.

Animasjonsfigurer som bygger en nettside ved å løfte på plass elementer, webdesign for nettbutikk

Til tross for at kostnaden involvert med å sette opp nettbutikken fort kan utgjøre en del tusenlapper, så er dette velbrukte penger.

Dersom man planlegger å bruke nettbutikken for å selge et par år, så sparer man også fort inn engangsinvesteringen knyttet til WooCommerce-etableringen ettersom man slipper å betale månedsvis som man må gjøre med page-builderne.

Når WooCommerce er satt opp, så tar det sjeldent mer enn 1-2 dager før man kan alt som trengs for å legge inn produkter, betjene kunder, behandle ordre og oppdatere innhold på siden sin. Deres innholdssystem er lett å bruke, og er svært kraftig med uendelige muligheter for tilretteleggelse.

Magento

Magento er ganske sammenlignbar med WooCommerce, men er på mange måter en kraftigere utgave som er perfekt for nettbutikker med flere tusen varer og flere titalls/ hundretalls daglige bestillinger.

Magento er dog mer komplisert og sette opp enn WooCommerce. Så man trenger fort både en nettbutikk-ekspert og utvikler med seg for å sette det opp. Men når det er oppe og går, så er det lett å drifte det og oppdatere innhold/ produkter på egenhånd.

Lure tekniske løsninger for å gjøre livet sitt litt lettere

For å spare seg selv for unødvendig tidsbruk knyttet til administrasjon, bokføring og drift av nettbutikken/ selskapet, så er det mange smarte løsninger på plass som kan bidra til at man sparer en del tid og krefter.

Integrasjon av POS-systemer

Dersom man har et eksisterende butikksystem, så er sjansen stor for at det finnes en integrasjonsløsning som gjør at butikken og nettbutikken kan dele varelageret og regnskapssystemet.

Med en slik løsning på plass, så vil nettbutikken automatisk synkroniseres, slik at varene du har i butikk, automatisk også havner i nettbutikken -helt automatisk.

Integrasjon mot regnskapssystemer

Denne løsningen er nærmest helt nødvendig for enhver nettbutikk-ansvarlig med selvrespekt. Med en integrasjon mot regnskapssystemet sitt, så vil varekostnad, inntekt, MVA og alt annet, automatisk bokføres i systemet ditt.

Dette gjør at du slipper å gå på en smell ved en senere anledning, grunnet at du glemte å plotte ting inn riktig. En slik integrasjonsløsning vil også spare deg for mye tid og krefter, tid som du heller kan bruke på å bygge opp tjenesten og ivareta kunderelasjoner.

Facebook chat

De fleste nettbutikker har en egen Facebook-side, og som regel foretrekker både kunde og nettbutikk-ansvarlig og kunne besvare henvendelser i et enkelt chat format, fremfor å måtte knote med e-poster som er både tregt og upersonlig.

En nettbutikk-ekspert kan hjelpe deg med å sette opp Facebook-chat inne på nettbutikken din. Da vil en kunde kunne skrive rett inn på chatten på nettsiden for å få hjelp. Meldingene vil så dukke opp i chatten din på Facebook-chat nettsiden eller applikasjon.

Et slikt live-chat system, vil kunne bidra til at kunder får raskere og bedre behandling, og at du lettere og mer effektivt kan betjene kunder.

Markedsføring og søkemotoroptimalisering

Å tro at kundene skal finne seg selv, er et svært naivt tankesett og har ingen røtter i virkeligheten. Konkurrentene dine har storslåtte markedsføringssatsninger, så dersom du ikke kjemper med nebb og klør for å få blikkfanget og oppmerksomheten til potensielle kunder, så havner de hos konkurrenten.

Heldigvis, er det mulig å drive en effektiv markedsføringskampanje som ikke trenger å koste så alt for mye. Under er et par tips til hvordan du kan markedsføre nettbutikken og dine produkter, på en gode og kostnadseffektiv måte.

Prissammenligningstjenester

Dersom du har lave priser i din nettbutikk, og er villig til å betale et par kroner per klikk/ salg til en prissammenligningstjeneste, kan du fort få solgt en del varer til kunder som finner deg inne på slike tjenester og plattformer.

Disse tjenestene er blant de største i Norge. Ta kontakt med deres kundeservice, så blir du satt videre til en B2B (Business to business, bedrift til bedrift)-agent som kan hjelpe deg med oppsett og priser.

prisjakt.no

kelkoo.no

Google har mange gode verktøy tilgjengelig som kan hjelpe deg med å oppnå synlighet til dine produkter og din nettbutikk. Noen av verktøyene er gratis, mens andre er mot betaling.

Google Min Bedrift er en gratis tjeneste fra Google, der man kan føre opp sin bedrift og sine produkter, for så å bli synlig på kartet og på Google i sitt nærområde.

Google Shopping, er en tjeneste der man kan betale penger mot å gjøre sine produkter synlige når noen søker etter relevante produkter.

Google ads er et annonseringsverktøy fra Google der man kan annonsere seg på eksterne nettsider som samarbeider med Google, dukke opp i Google shopping og ikke minst på søkeresultatene til Google.

For å maksimere ditt markedsføringsbudsjett og åpne størst mulig avkastning på din satsning på digital markedsføring, anbefaler vi deg å ta kontakt med en dyktig digital markedsførings- og SEM-ekspert.

SEO satsning

SEO-illustrasjon med mange forskjellige elementer fra søkemotorer og nettsider, SEO til nettbutikk

SEO, eller søkemotoroptimalisering er en markedsføringssatsning som er ganske ulik andre former for markedsføring. SEO handler kort og godt om virkemidler og tiltak som gjøres på og utenfor ens nettside med det mål å gjøre en nettside/ nettbutikk synlig i Google sine organiske søkeresultater.

Organiske søkeresultater er de “naturlige” søkeresultatene som dukker opp når du gjør et søk i Google. I tillegg til organiske søkeresultater har vi også betalte søkeresultater og lokal SEO.

En SEO satsning har potensiale til å gi deg og nettbutikken din en passiv avkastning som vedvarer mange år inn i fremtiden fra investeringen ble gjort. Med en god SEO kan man få flere tusen besøkende i mnd til sin nettbutikk.

Facebook shopping

Facebook shopping er en relativ ny tjeneste, som gjør at man kan integrere sin nettbutikk opp mot nettbutikkens instagram- og Facebook side. Med denne løsningen, kan man vise frem sine varer inne på Facebook og Instagram, og potensielt få solgt varer inne på de sosiale mediene.

Nyhetsbrev og sosiale medier

Nyhetsbrev og sosiale medier er gratis markedsføringsplattformer som enhver nettbutikk bør lære seg å mestre.

Nyhetsbrev er et lite innlegg, eller digital brev, som sender ut til kunder på e-post ved faste intervaller. Et slikt brev inneholder som regel nyheter om nye produkter og tilbud, og kanskje et hyggelig innblikk inn i bedriften og livet til de som driver den. Et tips er å legge til en knapp ved checkout/ betalingssiden i nettbutikken din, der kunder kan velge å huke av på “Jeg ønsker å få tilsendt nyhetsbrev på min epost”

Mailchimp er et flott gratis nyhetsbrev-verktøy som hjelper deg med å lage og distribuere nyhetsbrev til dine kunder.

Sosiale medier trenger nok ingen introduksjon, men vi skal fortsatt nevne det her for å minne leserne om viktigheten av å være aktiv der som en nettbutikk.

Sosiale medier gir deg som nettbutikk-ansvarlig en unik mulighet på å komme i kontakt med potensielle kunder, spre informasjon og innhold fra butikken, og ikke minst kunne besvare henvendelser og kommunisere med kunder.

Spesielt instagram og Facebook er gode plattformer for å nå ut til både eksisterende og potensielle kunder.

Kundeservice og oppfølging

Kundeservice og en god oppfølgning er alfa og omega for nettbutikker. Ettersom kunden kjøper over nett, er det svært viktig å prøve å gjenskape noe av det mellommenneskelige samspillet som foregår i en fysisk butikk.

Derfor er svært viktig å være personlig, hyggelig og behjelpelig. Alltid refunderer produkter som er skadet, og husk at kunden har alltid rett.

Vært også alltid til stede for kundene. Det skal aldri ta lenger enn et par minutter fra en kunde kontakter dere i arbeidstiden, til de får hjelp.

Gjøre det selv, eller hyre inn eksperter?

Det kan fort bli mye å gjøre, og det kan fort ta mange dager og uker å få på plass det administrativet. For mange lønner deg seg å hyre inn eksperthjelp. Selv om timeprisen kan være ganske høy, så sparer man ofte en del tid og krefter, som man kan bruke til å tjene penger på det man selv er flink til.

Det er også viktig at alt blir gjort skikkelig og ordentlig. Dersom man ikke tror at man vil klare å sette opp nettbutikken og alt rundt på en skikkelig måte, kan det være lurt å henvende seg til noen som jobber med dette daglig.

Til syvende og sist er det din alternativkostnad, interesser og kunnskap som bør avgjøre hvorvidt dette er noe du bør gjøre helt selv, eller ved å hyre inn eksperthjelp.

La oss ta et fiktivt eksempel: La oss si at du tjener 250 kr i timen på den eksisterende jobben din. Det vil ta deg 125 timer å sette opp alt selv, så det blir skikkelig gjort og alt ser tipp-topp ut. For en ekspert vil det ta 25 timer, men han skal ha 800 kr i timen for å gjøre det.

Hvis vi gjør et raskt regnestykke så vil det koste

Få hjelp av eksperter, nettbutikk-konsulent som hjelper

25 * 800 = 20’000 kr hvis en ekspert gjør det

og dersom du velger å gjøre det selv, vil du tape

125 * 250 = 31’250 i potensiell inntekt.

Dersom dette regnestykket hadde vært gjeldende for deg, så ville du altså ha spart 11’250 kr på å hyre inn en ekspert.

Dersom du ønsker at alt skal bli gjort skikkelig, du ikke har kunnskapen, tiden eller kreftene, og at alternativkostnaden tilsier at du bør søke ekspert-hjelp, så anbefaler vi deg å benytte Vikenkommunikasjon.no for å sette opp en nettbutikk.

Viken Kommunikasjon er et kommunikasjons- og utvikler-byrå som kan bistå med alt som trengs for å få nettbutikken din opp og frem. Både når det kommer til tekniske løsninger, oppsett, integrasjonsløsninger og utvidelser.

Ta kontakt med ekspertene hos Viken Kommuniksjon på https://vikenkommunikasjon.no for å få en oversikt over priser, tilbud og løsninger. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *