Copywriting, slik lager du innhold for egen nettside

Copywriting, også kjent som tekstforfatting eller innholdsmarkedsføring i tekstformat, handler om å lage innhold som promoterer seg selv eller det man driver med, uten at innlegget skriker reklame. På mange måter, så handler tekstforfatting om å gi tilbake til omverden, og tilby litt av sin egen ekspertise, eller komme med noe interessant som omverden kan ønske å lære av bedriften.

For å bli suksessfull på Google, og på internett forøvrig, så er det helt essensielt å ha et godt opplegg på plass for innholdsmarkedsføring i form at copywriting. Sett deg gjerne en minimumsmål om hvor mye som skal forfatters på forhånd, gjerne på en ukentlig eller månedlig basis. På et generelt grunnlag, så anbefaler vi i Icesoft og våre kollegaer i Viken Kommunikasjon AS, at det publiseres innhold i hvert fall en gang i uken, eller i verste fall en gang per måned.

Etter publisering, så bør man også dele innholdet man har skrevet i sosiale medier. Dette bidrar til å skape sosial engasjement, noe som Google og andre søkemotorer setter stor pris på.

Copywriting er essensielt når man lager innhold for egen nettside

Slik kommer man i gang

Å komme i gang kan ofte være det vanskeligste. Heldigvis, så blir det lett å holde copywritingen gående med en gang det er blitt innlært som en rutine.

For å komme i gang, så trenger man en nettside som har en egen blogg-funksjon. WordPress, er i dette tilfellet helt overlegent, og har mange gode funksjoner for publisering, oppsett, og bruk av medier og lenker.

Videre, så bør man finne seg et tekstbehandlingsverktøy som man er komfortabel med. Vi i Icesoft er svært kry av Google docs, som er både gratis, raskt og effektivt, samt har gratis lagring i skyen.

Når dette er på plass, så kan man velge seg ut et tema og gå videre.

Bestem deg for tema, og hva du ønsker at leseren skal lære av innlegget

Bra blogginnlegg øker trafikken på nettsiden din, SEO sikrer deg trafikken du fortjener

Å bestemme seg for et tema som man ønsker å skrive om, kan være svært vanskelig. Det er viktig at det faller seg inn naturlig for skribenten, og at man ikke presser ut en tekst om et tema som er helt uinteressant, og som består av en dårlig forfattet tekst.

Tenk grundig igjennom, hva er det jeg gjør ofte eller på en daglig basis i mitt virke, som potensielle kunder kunne vært interessert i å lære mer om? Dersom man er en rørlegger kan man for eksempel komme med gratis tips og råd på egen nettside, knyttet til rengjøring av varmepumpe, åpne opp i tette sluk, også videre.

Mange tror at man kan tape kunder ved å gi gratis tips og råd slik at forbrukeren kan utføre det på egen hånd. Dette stemmer ikke. Det finnes allerede en rekke informasjon om alt og intet på internett, så dersom vedkommende hadde lett lengre, så hadde personen funnet lik informasjon, bare over på konkurrenten sin nettside.

Det er tross alt bedre at det er ditt omdømme som styrkes, og ikke konkurrentens. Husk også at mange kun er nysgjerrige og ønsker å vite mer om temaet, og ikke nødvendigvis ønsker å gjøre det på egen hånd.

Å komme med detaljerte tips og råd rundt sin egen næring, sender også ut signaler til omverden om at man er dyktig, og har full peiling på det man driver med.

Sett opp strukturen før du skriver, slik får du en rød tråd

Strukturen er helt avgjørende. Dersom seksjonene i artikkelen, altså teksten som følger en enkel overskrift, ikke bygger på seksjonen ovenfor, så kan det fort bli forvirrende for leseren. Derfor er det svært viktig å planlegge på forhånd om hva man ønsker å skrive om, og ikke minst hvordan man ønsker å skrive om det. Som regel kan det være lurt å innledningsvis begynne med å fortelle litt grunnleggende om temaet, slik at alle skjønner hva det handler om.

Deretter kan man gradvis gå mer i detaljene, og komme med ny informasjon i videre seksjoner, som bygger på de tidligere. Avslutningsvis, så er det også viktig å avslutte med en konklusjon, eller å lage et naturlig sluttpunkt.

Videre, så er verken Google eller menneskelige lesere glade i for store avsnitt. Ikke ha mer enn 5-6 linjer – men helst mindre, før man går videre til en nytt avsnitt. Når man skriver copywriting, er det også svært viktig å skrive korrekt norsk, ha en god grammatisk forståelse, og ikke minst skrive på en måte som engasjerer og passer til målgruppen sin.

Husk også, at man ikke skal ha mer enn 300 ord i hver seksjon. Et annet supert triks, er å sette opp overskrifter i forkant, for deretter å fylle på med informasjon i seksjonene. Dette gjør at man ofte skriver raskere, og ikke ender opp med å stå fast og ikke vite hva man skal skrive.

Husk å søkemotoroptimalisere innlegget!

Ikke glem SEO når du skriver innlegg, det er viktig å bruke bra SEO tiltak ved innhold

Det er kjempeviktig å søkemotoroptimalisere innlegget sitt før man publiserer. Kort oppsummert, så handler søkemotoroptimalisering, eller SEO, om å gjøre tiltak på egen nettside eller i dette tilfelle i et enkelt innlegg, som bidrar til å gjøre slik at nettsiden har en bedre forutsetning for å rangere høyt i Google for ønskede søkeord.

Trykk på lenken dersom du ønsker å lese mer om søkemotoroptimalisering (SEO). Når det kommer til å søkemotoroptimalisere et enkelt innlegg, så er det viktig at man påser å benytte seg av relevante søkeord. For å sjekke hvilke søkeord man bør inkludere i sin artikkel, så kan man benytte det gratis verktøyet Ubsersuggest. Søk rundt for å finne ut hvilke søkeord som har mest trafikk knyttet til seg, for deretter å inkludere de mest relevante og beste søkeordet i innlegget sitt. Videre så er det også viktig å inkludere søkeordene minst en gang i hvert avsnitt, eller i hvert fall en gang hver seksjon. Husk også å legge til viktige lenker til kilder man har benyttet seg av, men ikke gjør om søkeordene man ønsker å rangere for til lenker. 

Trenger du en profesjonell copywriter/ tekstforfatter?

Dersom du ønsker en profesjonell copywriter/ tekstforfatter, til å skrive søkemotoroptimaliserte, spennende og relevante innlegg til din nettside eller sosiale medier, så anbefaler vi Viken Kommunikasjon AS. De er et kommunikasjonsbyrå som holder til i Fredrikstad. De har en god referanseliste, bestående av både større og mindre, private og offentlige foretak i Norge, som har fått hjelp av Viken Kommunikasjon.

Ta kontakt med Viken Kommunikasjon for å sette opp et møte om copywriting/ tekstforfatting.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *