5 gode grunner for at tekstforfatting er en god investering

Tekstforfatting, også kalt copywriting, kan være en svært effektiv form for markedsføring av bedriftens budskap og sine tjenester og produkter, dersom det gjøres rett.

I dette innlegget skal vi komme med 5 gode grunner for hvorfor en investering i vel utført tekstforfatting, er en god investering. Med investering i tekstforfatting, mener vi å leie tekstforfatter for å drive skygge-forfatting, altså drive tekstforfatting som ved publisering fremkommer slik at det sendes ut internt fra selskapet.

En dame som skriver tekster, hvorfor det er viktig med tekstforfatting.

1. Mangfoldige bruksområder

Tekstforfatting handler om produksjon av tekster som kan benyttes for markedsføringsformål. Markedsføringsformål, kan være så mangt og handler simpelthen om å formidle bedriftens budskap og/ eller produkter og tjenester.

Tekstforfatting kan anvendes på mange forskjellige måter, og kan blant annet benyttes for å lage blogginnlegg som fremstiller selskapet på en god måte. Det kan også benyttes for å lage tekstannonser som publiseres på eksterne nettsider, bilag og aviser, med det formål å spre bedriftens budskap til potensielle kunder.

I tillegg til intern blogg, så kan også tekstforfatting være svært gunstig for å produsere engasjerende tekster til egne sider på sosiale medier.

Ved å aktivt satse på tekstforfatting, kan bedriften gi noe tilbake til omverden i form av gratis lærdom. En populær form for tekstforfatting, er å gi gratis rådgivning og tips til personer som søker etter kunnskap på Google som er relevant til bedriftens fagområde.

Ved å gi gratis tips og rådgiving på sin egen blogg, så fremstår bedriften med en gang som mer profesjonell og kunnskapsrik. Mange tror at å spre kunnskap og lærdom kan være skadende for tjenesteytende-bedrifter, og føre til at potensielle kunder ender opp med å gjennomføre det på egenhånd.

Dette stemmer ikke helt, ettersom at man med slike rådgivende blogginnlegg markedsfører seg mot folk i Google og andre søke-plattformer, som leter etter gratis tips og råd i utgangspunktet. Med andre ord, så hadde de funnet lik informasjon på YouTube, Wikipedia, eller på konkurrentenes nettsider. Derfor er det bedre å sørge for at de anskaffer denne informasjonen på din side, ettersom det bidrar til å styrke bedriftens omdømme og kan føre til positiv WOM (positiv omtale på jungelparagrafen) og kundeanskaffelser.

2. Kommunisere bedriftens budskap på en effektiv måte

Tekstforfatting er ofte en svært effektiv måte å kommunisere en bedrift sitt budskap på. Der andre former for markedsføring og annonsering, som bilder og lyd åpner for mistolkning, så er tekst mer presist og veldefinert.

Med andre ord, så er det ofte lettere å tydelig og presist kommunisere ens budskap i tekstformat.

Pressemeldinger, oppdatering i sosiale medier og lignende, er flotte eksempler på korte og presise meldinger som formidler en klar og tydelig kommunikasjon med et veldefinert budskap, på en god og direkte måte. En dyktig tekstforfatter med gode PR- og kommunikasjonsegenskaper vil kunne bistå med dette på en god måte.

3. God reklame for produkter og tjenester

Tekstforfatting kan brukes for å lagre supre annonser. Det flotte med tekstforfatting, er at man kan fremstille sine produkter og tjenester på en mer objektiv og journalistisk måte, noe som gjør at potensielle kunder vil kunne ta det mer seriøst.

Det er dog viktig å markere sponsede innlegg som publiseres utenfor bedriftens egne nettsider, som reklame eller et sponset innlegg. Men dersom det publiseres på ens egne nettsider, så er det ingen krav eller behov for å markere slike innlegg som sponsede.

Med en god artikkel eller et velskrevet innlegg, kan man også kommunisere alle fordelene og de gode aspektene med et produkt eller en tjeneste på en svært god måte. Det er særlig når teksten settes sammen med bilder og video i tillegg til tekst, at man klarer å ta blikkfanget til potensielle kunder og fremvise bedriftens argumenter på en god måte.

4. Engasjerende for lesere

Når tekstforfatting gjøres riktig, og innleggene publiseres på egen blogg med kommentarfelt, eller på sosiale medier, så åpner man opp for dialog med sine kunder. Da vil kunder som har noe på hjertet, kunne komme med spørsmål og sine tanker og ideer.

Når potensielle kunder engasjerer seg i kommersiell aktivitet på en slik måte, så kan det vært svært givende for bedriften, og ikke minst bidra til å skape god lojalitet og sterke merkefølelser til bedriften hos kundene.

I tillegg til muligheter for dialog, så er også muligheten til å kunne lese spennende informasjon knyttet til et bestemt produkt/ tjeneste være givende for potensielle kunder. Dette er fordi, at slik informasjon kan bidra til at potensielle kunder kan fatte bedre kjøpsbeslutninger ettersom de besitter mer informasjon om produktet/ tjenesten.

5. Bra for SEO og nettside

Tekstforfatting er supert for SEO. For de som ikke vet, så er SEO (Søkemotoroptimalisering) et fagområde som handler om å legge til rette slik at en nettside har de beste forutsetningene for å havne høyt oppe i søkeresultatene til Google.

Dyktige tekstforfattere vet hvordan man inkluderer viktige og relevante søkeord på en god måte gjennom teksten. De vet også hvordan man tilpasser teksten på best mulig måte, for å matche de tekniske spesifikasjonene som må tilfredsstilles for å sikre teksten gode forutsetninger for å havne i søkeresultatene til Google.

Dette bidrar til å gjøre at ikke bare det ene innlegget, men at hele nettsiden der innlegget er publisert havner høyere opp på Google sine søkeresultater.

Ikke tid, kunnskap eller ressurser til å gjøre tekstforfatting på egenhånd?

Dersom du ikke besitter kunnskapen, har viljen til, eller ønsker å drive tekstforfatting selv, så kan vi anbefale Viken Kommunikasjon som et tekstforfattings-byrå. De holder til i Fredrikstad, og har mange dyktige eksperter på laget sitt, og tilgangen til dyktige tekstforfattere som kan dekke ethvert tema på en god og naturlig måte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *