- Godt etablert | 70+ kunder | Garantert fornøyd | sponset innhold

Hvorfor animasjon er kraftig i markedsføringen

Animasjon er for svært mange bedrifter et godt virkemiddel som de benytter til mange forskjellige formål. I tillegg til det mest åpenbare, som er animasjonsreklamefilmer, så kan animasjon også få innpass i mange andre kanaler og kan brukes på mange forskjellige og smarte måter.

4 animerte figurer som holder en skilt der det står "få sagt det med animasjon", animasjon og markedsføring

I dette innlegget skal vi med litt tips og råd fra animasjonsekspertene hos Reactor få innsyn i noen unike, spennende og gode bruksområder for animasjon. Byrået Reactor kan skape spennende og unik animasjon for mange forskjellige formål for bedrifter. Dersom du og din bedrift er interessert i å benytte seg av animasjon til interne, eksterne eller markedsføringsformål så er det bare å ta kontakt med Reactor på deres nettside https://reactor.no

Hva kan man bruke animasjon til?

Animasjon er et nyttig verktøy og kan benyttes til mange forskjellige formål. Animering av stillbilder, figurer og ikke minst videoer kan benyttes til formål som underholdning, utdanning, markedsføring og annonsering, kunst, simuleringer, spill, vitenskapelig visualisering, butikk, med mer!

Vi har dessverre ikke anledning til å elaborere over alle de forskjellige unike bruksområdene i dette innlegget, og vi skal derfor særlig fokusere på bruken av animasjon til kommersielle formål særlig innenfor profilering, markedsføring og annonsering og opplæring.

Innenfor markedsføring og annonsering er animasjon et unikt virkemiddel, som man kan benytte for å gjenskape ønskede følelser og inntrykk i både bilde og videoformat. Kombinert med lyd og tekst, kan dette brukes for å lage minneverdige reklamefilmer som viser frem bedriften og dens varer og tjenester på en svært god og intuitivt-forståelig måte.

Ved å benytte seg av animasjon til annonserings- og markedsføringsformål kan man dra nytte av de mange fordelene som animasjon gir. En av disse fordelene er at det er lett å relatere seg til animasjonsfigurer, da disse ofte ikke etterligner en bestemt person og blir derfor mer relaterbar til massen ettersom det kan være hvilken som helst personlighet som er animert.

Videre, så er det også få begrensninger med animasjon, og man kan skape unike og spennende situasjoner som det kan være vanskelig å gjenskape med et videokamera og menneskeskuespillere. Dette gjør at man kan bruke sci-fi- og fantasy-elementer i animasjonsfilmen for å krydre den opp og gjøre den ekstra spennende.

Animerte figurer som ser på grafer og snakker sammen rundt et bord, animasjon og markedsføring

Hvilke plattformer kan man markedsføre seg med animasjonsvideo?

Animasjonsvideoer kan benyttes på mange forskjellige plattformer og mediekanaler. I tillegg til de mer tradisjonelle kanalene som TV og filmreklame, kan man også fremvise animasjonsvideor på nett. Noen særlig gode nettkanaler for dette er YouTube, Facebook og Instagram.

På de sistnevnte tre kanalene kan man ved bruk av de gode medfølgende segmenteringsverktøyene også sørge for at videoen vises eller relevant innhold, og at man faktisk oppnår ønsket eksponering overfor bestemte målgrupper etter egendefinerte demografiske, psykografiske og geografiske kriterier.

Animasjon kan også brukes internt

I tillegg til å bruke animasjon til annonsering og markedsføringsformål på eksterne plattformer, kan det også benyttes internt i egne lokaler, nettsider eller til opplæringsformål.

Et godt eksempel på en slik bruk kan være å animere teamet sitt og lage egne animerte figurer som fremvises i en introduksjonsvideo på egen nettside. Det vil være en minneverdig og unik måte for potensielle kunder å bli bedre kjent med bedriften og dens medarbeidere. Ettersom dette er i et animasjonsformat kan man skape videoen med akkurat de virkemidlene man ønsker, og det er generelt få hindre i veien for å skape en video som skaper akkurat det visuelle inntrykket man ønsker.

Videre, kan animasjon også benyttes på en god måte for å lage illustrative stillbilder eller videoer til opplæring og forklaring, som instrukser på hvordan medarbeidere bør håndtere en bestemt situasjon, eller kanskje som en figur i en bruksanvisning for å forklare kunder hvordan produktet kan brukes.

I tillegg til eksemplene som er gitt ovenfor, så er det mange forskjellige bruksområder for animasjon. Om det er for å skape innbydende og spennende skilter til butikklokale, eller ikoner og figurer til egen nettside og sosiale medier, så er animasjon et svært godt verktøy for å realisere dette. Kun fantasien setter grenser for bruksområdene til denne kreative formen for grafisk kommunikasjon.

Animasjon er lett å gjenbruke

En artist som sitter på et skrivebord og tegner på en elektrisk tavle

En svært god ting med animasjonsvideoer og annet animert grafisk materiell, er hvor allsidig det er og ikke minst -hvor lett det er å gjenbruke. Ettersom at man tilsetter lyd i etterkant på animerte videoer, kan man bruke hele videoer og bilder, eller segmenter av dette i nye settinger med ny lyd og tekst. Dette gjør animasjon til et kostnadseffektiv verktøy for grafisk kommunikasjon.

Dersom du er nysgjerrig på animasjon og har ideer, ønsker eller muligens lurer på hvordan du og din bedrift kan benytte animasjon på en god måte, så er det bare å spørre animasjons eksperter.

Share the Post:

Related Posts