Skal du holde en produktpresentasjon, og kanskje er litt nervøs eller skal gjøre det for første eller andre gang? Fortvil ikke! I dette innlegget skal vi i Icesoft komme med et par gode tips og triks du bør tenkte på i forkant av produktpresentasjonen. Vi er sikre på at disse tipsene vil kunne bidra til å gjøre deg litt mer selvsikker og ha litt mer kontroll over situasjonen.
Send en kortversjon/presentasjon av pitchen i forkant
Man skal selvfølgelig ikke sende ut alt av informasjon, men å sende ut en liten kortversjon eller en presentasjon som oppsummerer den kommende presentasjonen og produkter, kan være lurt. Først og fremst, så kan et slikt vedlegg gi litt innledende informasjon om produktet til investorer/potensielle kunder, slik at de oppbygger seg en grunnleggende forståelse for hva det er og dets formål. Dette vil føre til at de kan spørre mer relevante spørsmål som ikke kun er knyttet til det mest grunnleggende.
Det andre argumentet for å gjøre dette er å gi investorene noe å lese på i forkant, eller ha foran seg under produktpresentasjonen for å holde følge og kunne stille relevante spørsmål fra. Dette vil også kunne bidra til at dersom det er noe vedkommende ikke får med seg der og da, så kan vi under møte eller i etterkant se gjennom vedlegget.
Det tredje argumentet er at det fungerer godt som et filter slik at investorer som ikke en interessert på forhånd vet at det ikke er det rette for dem, slik at de slipper å møte opp. Å ha en uinteressert investor som føler seg lurt med, kan føre til at han stikker kjepper i hjulene og sprer dårlig stemning.
Kjenn produktet ut og inn, Gjør analyse, og samle inn relevant data
Dette bør være ganske intuitivt forståelig, men vi tar det fortsatt med her. En av de største tabbene man kan gjøre som produktpresentør er å ikke kunne svare på et spørsmål knyttet til produktet. Dette vil gjøre at du viser deg frem fra en svak side, og fremstår som en som prøver å lure investorene for penger, i overkant naiv eller rett og slett uerfaren og en dårlig grunder. Bli flink på konseptutvikling og lag de beste produktene.
For å slippe dette, er det skikkelig viktig å vite alt om produktet sitt, hva det kan brukes til, hvor mye det koster å produsere, hva det er fremstilt av, og hva svigerfaren til alle fabrikkarbeiderne i Kina heter. Kanskje den sistnevnte er å ta i litt for mye, men kjenn ditt produkt, ut og inn!
Videre, er det også viktig å produsere prognoser basert på ekte data som er innsamlet på en profesjonell og valid måte. Finn markedet, hvor mange som kan være interesserte og vit hvem målgruppen din er. Du må også vite hvor mye målgruppen tjener, hvor mange enheter av produktet de kunne tenke seg å kjøpe osv.
Når man gjør slike statistiske analyser er det viktig å kunne forklare om utvalget og ikke minst kunne forklare standardavviket, utvalgsstørrelsen, feilmarginen og andre viktige nøkkeltall knyttet til dataene
Ta med produktet, og sørg for at det er velfungerende og uten feil
Sørg for all del for at produktet funker og gjør det den lover. Å ta med et feilaktig produkt som ikke funker slik du lover, eller som fremkommer som dårligere enn det som var skrevet i utsendte presentasjoner vil gi et svært dårlig inntrykk på investorene og skremme bort de fleste av de.
Rød tråd, og godt oppsett
Sørg for at produktpresentasjonen følger en råd trød, har klare punkter og er lett å følge med. Ta den tiden du trenger og lag rom til spørsmål mellom punktene og/eller etter at produktpresentasjonen er ferdig.
Tro på deg selv og produktet
Selvtillit og tro på produktet og seg selv er kjempeviktig. Hvis man ikke har full tro på produktet sitt og det man driver med, hvordan skal en investor ha troen?
Det er dog viktig å ikke fremkomme som arrogant og virkelighetsfjern. Sørg for at alle dine lovnader og prognoser er basert på ekte og reelle data som du kan vise til og bekrefte. Hvis ikke så kan selvtilliten og troen slå tilbake.
Selg deg selv, produktet er bare en bonus
Mange som presenterer produktet tror at alt handler om produktet. Dessverre så er ikke dette faktum. Det er for mange investorer vel så viktig å ha troen og stole på vedkommende som markedsfører/produserer/selger produktene. Derfor er det viktig å gjøre seg selv lett å like, finne likheter med investorene og spille på de mellommenneskelige relasjonene. Lag en blogg og tjen penger samtidig som du markedsfører bedriften og merkevare ditt, er en moderne og smart strategi.
Selv om du har verdens beste produkt, så har dette ofte lite å si dersom investorene ikke stoler på deg og ikke har troen på at du vil klare å selge produktet og drive bedriften effektivt.
Ekstra tips! Ha med gode illustrasjoner og oppsett, eller stand til messer
I tillegg til seg selv og sine evner og forarbeid, så finnes det byråer som kan bidra til å gjøre produktpresentasjonen ekstra godt gjennomført og minneverdig.